Tuesday, February 19, 2013

Pelbagai ragam pesakit di klinik.

www.tips-fb.com

Alhamdulillah,


lollypop


I manage to type this post. Hehe sejak kerja ni rasa kurang rajin menaip. Sekadar berkongsi sedikit demi sedikit di page Intanberlian's Blog. 


Alhamdulillah lagi,
08/02/2013 Genaplah setahun menggalas tugas sebagai Doktor gigi di Muar ni. Coming soon my permanent posting hehe.Lega bila dapat stay di Muar. Al-maklumlah Bam2 pun housemen di Hospital Muar. Jadi tak ada masalah nanti lepas berkahwin.


Maka dalam tempoh setahun bertugas ni, macam-macamlah kerenah pesakit yang kita jumpa. Memang kadang-kadang tak terlayan. Sebenarnya, memang niat murni di hati nak melayan setiap kerenah dan pertanyaan mereka. Tapi akibat kekangan waktu dan bilangan pesakit yang ramai kadangkala diri sendiri tak mampu memenuhi kehendak tu. Pelbagai ragam pesakit yang dah aku jumpa. Dari yang sangat-sangat baik sampailah ke yang ganas. hehe. Yang tak hargai pun ada. Sedihkan?

Tapi hanya segelintir sebegitu. Selebihnya, terlalu ramai yang menghargai.

Kadangkala tersenyum sendiri bila selesai cabutan, pesakit tunjuk thumbs up sambil tersenyum dan ucapan terima kasih doktor. Lega. Hilang rasa penat.



comelkan kek ni? hik wish somebody bought me one.


Satu hari, 

Seorang pesakit A datang untuk tampalan gigi. Selesai tampalan, pesakit A minta untuk diberikan MC sehari.

" Minta maaf Encik, kami tak boleh bagi MC untuk tampalan. Kalau cabutan atau kes-kes kecemasan, atau bengkak dan sakit memang kami bagi MC "

"Alaaaaa doktor, bagi sahajalah satu MC, saya dah tak kerja hari ini sebab nak datang sini "

" Maaf encik, memang kami tak dapat bagi, tapi kalau time slip memang kami beri kalau encik nak "
pesakit A terus keluar dengan muka masam.

Tengah buat rawatan pada pesakit B, tiba-tiba pesakit A datang menerpa lagi. 
" Doktor tengok gigi saya ni. Ada tak mana-mana gigi yang kena cabut "

" Encik, gigi encik ok tak ada mana-mana yang perlu dicabut "

" Yang ni doktor macam tak ok. Tolong cabutkan gigi saya ni. Lepas tu bagi saya MC"


YaALLAH, dalam hati aku merungut. Dah kenapa kau? Nak cabut gigi yang sound semata-mata nak MC????? Tahu tak, orang yang tak ada gigi tu wish they can plant their teeth back rather than begging me to pull out your sound tooth for the sake of MC.Haih macam-macam ragam kan?

how about him?

I said sambil tersenyum *tak tahu dia perasan ke tak, pakai facemask kan hik* , " Encik minta maaf, kerja saya merawat gigi yang memerlukan rawatan " and he just left me pissed off. 


Teringat situasi si sahabat,

Diherdik oleh pesakit hanya kerana dia tak mahu teruskan cabutan. Puas diterangkan kepada pesakit, tekanan darah yang terlalu tinggi sangat berbahaya apatah lagi pesakit tak pernah dapatkan rawatan dan ambil ubat untuk tekanan darahnya yang terlalu tinggi.

Bukan sahaja diherdik didepan orang ramai, malah diugut untuk dikomplen di pihak atasan supaya si sahabat ini ditukarkan ke tempat lain. Alahai encik, setiap keputusan yang kami buat ada sebabnya dan bila kami terangkan kenapa, lain pula jadinya. Sampai ada yang  kata, ala doktor tak matinya orang cabut gigi ni. Kalau tak ada masalah kesihatan memang tak ada apa-apa masalah. Jangan anggap masalah pada gigi remeh ><


Last week was very hectic. 


Mungkin cuti raya Cina. Cuti sekolah. Terlalu ramai pesakit. Aku ibaratkan macam pasar. Ramai doktor dan staff kerja lebih masa. Yess memang, kami tak boleh menolak pesakit yang datang mendaftar walaupun pada saat 5.29 petang. Working hours end at 5pm. Tapi sebab we have officers yang duty sampai 5.30pm. Kadang-kadang ini semua bergantung kepada timbang rasa dan budi bicara pesakit sendiri. If patient datang disebabkan sakit, bengkak atau kes-kes kecemasan, kami berbesar hati membantu. Tapi kalau yang datang till last minute tu just for scaling. haih. Dan alasannya, saya tak ada masa lain nak datang. Just think. Be considerate to us yang provide treatment since 7.30am non stop.


Another super fine teeth set cake.


Another situation,

Sedang buat rawatan, tiba-tiba pesakit menerjah masuk marah-marah sebab dah tunggu 2 jam. Bila tengok giliran memang belum sampai giliran pesakit tu.


First of all,
Bukan awak sahaja yang menunggu lama. Pesakit yang datang dari awal lagi lama menunggu. Ada yang dah tunggu more than 3 hours? 4 hours? Tolonglah hormat orang lain yang sabar menunggu dan menanti untuk dapatkan rawatan.

Second,
Kami yang di dalam bilik ni bukan berhibur, bersuka ria mahupun berdondang sayang tak buat kerja. Sekali lagi, kami bukan robot. Kami manusia biasa yang punyai 2 tangan, 2 kaki, 2 mata seperti encik-encik sekalian. Alangkah lebih elok lagi sekiranya encik-encik tidak menerjah, marah-marah, menempik dan apa lagi yang sama waktu dengannya kepada kami.Kami bekerja keras buat sehabis baik untuk merawat pesakit. Mahu kami buat habis laju? Minta maaf, kami buat dah habis laju dah tu. Mahukah encik tampalan yang kurang berkualiti? 

Third,
Selama mana pun kami bekerja dan berkhidmat, bagi kami setiap anatomi pada gigi anda, masalah mahupun lubang pada setiap gigi ternyata berbeza untuk setiap orang. Kadangkala lubangnya besar dan dalam. Ada yang di luar kemampuan kami untuk lihat dengan jelas. Apatah lagi dengan bukaan mulut yang terhad. Ditambah lagi dengan adanya ada air liur, lidah, gusi, tisu lembut dan sebagainya di dalam mulut menambahkan lagi kesukaran untuk mmbuat rawatan dalam masa yang terlalu cepat dan singkat. Bagaimana nak buat sesuatu rawatan yang laju tanpa mengambil kira akan semua faktor ini? hehe mencabar tak soalan saya? 

cuppy cakes. cute.



Just nak share satu lagi,

There is one patient datang. Before balik, dia sempat berkata.

" Doktor ramai orang ye hari ni? " Saya anggukkan kepala sambil tersenyum. 
" Kesian ya doktor. Mesti tak makan lagi " Senyum.
" Tak pe doktor, InsyaALLAH Allah akan balas jasa doktor " Senyum lagi.
" Terima kasih ye doktor ". ye sama-sama pakcik.

Kan elok sebegitu. Badan yang penat, tangan yang lenguh,tengkuk yng sakit, minda yang letih semua ditolak tepi. ><


p/s: Minta jasa baik. nombor telefon saya yang tertera tu bukan diletak untuk call saya lewat 1.00 pagi untuk bertanyakan masalah gigi ye. Cukup sekadar email dan msg di facebook page. InsyALLAH saya jawab.Terima kasih kerana memahami ><

17 si gojes suke membebel:

Asyifa Mustaffa said... [Reply]

adat ler kan...nma pun mnusia....mmg mcm2 ragam....sabar je la.....:-)

cik chinta said... [Reply]

cmnila bile keja berkaitan dgn masyarakat. kn byk sbr..

Gee GTG said... [Reply]

salam..

life as dental officer seem to be challenging..
fuh..
thun ni saya habis.. doakan saya ye senior....^^

twinkle twinkle said... [Reply]

waa,,macam2 ujian jugak ye nak jd dentist ni,,hee saya baru pre dental,hrp2 dpt bejaya mcm akak :D

adda syuhada said... [Reply]

mcm2 perangai kan..mcm ni la kita bila bekerja smbil hadap org ramai..bermacam karenah ..

Affieza said... [Reply]

Biasalah tu...bila bekerja mcm2 org kita akn jumpa...org plk mcm2 ragam...tp best jgk sbnrnya..hehe

Yang Bertakwa kepada ALLAH said... [Reply]

agak2nye bile la depa nk hargai kerja2 kite ek dr? hmm :/
#BakalDSA2013


Amin A. R said... [Reply]

Sanggup hilang gigi demi MC sehari? Sungguh x berbaloi :)

Anonymous said... [Reply]

Gгеat blog here! Also your website lοaԁs uр
fast! What host are уou usіng? Cаn I get your аffilіate link to your host?
I wish mу web site loaded up as fast as youгs
lol

my ωeb blog ... loans for bad credit

StarPrincess said... [Reply]

As salam..,wah...mmg hebat la intanberlian ni...cabaran kowt nak kawal kerenah manusia...chaiyok2x... ^_^

QA's ~ mamapapa said... [Reply]

Salam,doktor..byk2kn brsabar ye,sis..inshaaAllah besar pahala yg mnanti :) salam kenal..jmputla follow akak kmbali :)

lala yusof said... [Reply]

pandai doc karang blog, my SIL dentist jgak kat marang;-)

munamuni said... [Reply]

hai, intan suke bace, tak lokek cerita, i am ur new follower :)

fairus said... [Reply]

SAYA SUKA MELIHAT KEK / CUP CAKE YANG BERBENTUK GIGI TU.. :)

Cik Mun said... [Reply]

mcm2 ragam manusiakan..

ZaloraTeamMY said... [Reply]

Salam daripada Zalora Malaysia,
Kami sangat meminati blog anda dan cara penulisan anda menarik perhatian kami.
Pihak Zalora Malaysia begitu berminat untuk menjalinkan kerjasama bersama pihak anda. Sila email kepada kami di zalorateam@zalora.com.my

dela said... [Reply]

ala.. cantiknya kek...

Related Posts with Thumbnails