Thursday, December 16, 2010

Kisah hantu zaman sekolah; Pandang kanan nampak PUTIH, Pandang kiri nampak HITAM...

www.tips-fb.com

Alhamdulillah dapat juga aku luangkan masa nak menulis setelah sekian lama aku tak berkesempatan.. Pernah tak dengar kisah-kisah hantu zaman sekolah dulu.. banyakkan? kisah histeria? lagi  banyakkan? kisah hantu dengan asrama ni dah terlalu sinonim.. ada yang kadang-kadang aku dengar sama saja kisah-kisah itu cuma ditambah sana ditolak sini. Apa pun ada juga yang boleh dijadikan pengajaran.. Jadi apalah salahnya kita berkongsi ek.huhu.


dulukan selepas aku pindah sekolah ke sekolah asrama penuh SEKOLAH TUN FATIMAH (STF), adalah satu  ketika tu, pihak EDAR (Exco Dakwah Ar-Ruhiyyah) nak cari calon-calon yang sesuai untuk organisasi mereka, disebabkan senior-senior semua nak bersara.. Masa tu, aku memang dari sekolah agama, jadi ada kawan-kawan yang cadangkan aku pergilah sekali join.. nak-nak pula syarat dia kena bagi ucapan sepatah dua kata kat depan surau sambil didengari oleh junior dan senior. so selepas itu, diorang akan vote lah siapa yang diorang rasa layak.



bukannya aku rasa aku layak tapi aku rasa macam seronok pula dapat share something. aku tak nak berucap tetapi aku nak sampaikan sesuatu.



jadi malam itu, aku pun mulakan kisah aku tu....



ada sebuah sekolah asrama tu, terdapat sekumpulan pelajar-pelajar nakal.. memang nakal semuanya, tapi nakal setakat ponteng kelas, ponteng surau, fly dari sekolah.. macam itulah lebih kurangnya.. semua cikgu kenal dengan perangai semua pelajar tu.. kesemuanya 6 orang pelajar perempuan.. Kemudian suatu hari, seorang dari mereka bagi cadangan..


" Weh, esok Qiamulail korang pergi tak? Jom pergi! "


" hah? tanduk aku belum hilang lagi beb "


" weh, jomlah pergi.. sesekali buat baik. apa salahnya, kan dah nak exam ni" 


" hmm, nantilah fikir dulu, hari Ahad beb, sekali seminggu. aku nak bangun lambat"


Akhir sekali semua macam dah setuju kecuali Zila yang agak berat hati nak tinggalkan katilnya pagi-pagi buta tu. Keesokkan pagi-pagi Ahad, Zila tergerak hati nak pergi.. bangun tengok dah jam sudah lewat gila.. dia pun tak fikir panjang terus bergegas ke surau.



Ketika itu, jemaah dah mulakan solat sunat, Zila solat di barisan belakang sekali.. ketika dengar bacaan yang dibaca oleh si Imam memang Zila sedikit kagum.. kenapa suara dia lunak semacam.. memang Zila rasa kagum dan sedikit kesal sebab selama ni dia jarang sangat pergi surau. Memang lunaklah, lain dari yang lain. tak pernah aku dengar suara orang selunak macam ni. Satu persatu solat sunat dikerjakan sehingga solat Subuh. 



Apa yang menghairankan, sikit pun suasana tu tak menyerupai suasana pelajar asrama berjemaah. Padahal Zila nampak kawan-kawan dia duduk di saf depan.. semua jemaah Zila kenal. tapi tak macam dulu, kalau dulu semua orang pantang lepas solat je pandang kiri kanan berborak-borak, ada juga yang membuta pelbagai posisi, tak kurang juga amik port kat luar surau sementara nak tunggu azan subuh berkumandang. Lagi pelik tak ada orang yang bangun pergi amik wudhu'. semuanya terlalu khusyuk berzikir.sangar mengagumkan.. terdetik dalam hati, semua orang dah berubah sebab nak exam ke? yaAllah aku saja ke yang tak berubah-ubah.



masuk solat Subuh, seperti biasa kerjakan solat subuh.. tetapi disaat memberi salam, Zila beri salam sebelah kanan.. semuanya PUTIH belaka.. beri salam sebelah kiri, semuanya HITAM belaka.. YaAllah kenapa ni. Masa tu entah kenapa Zila rasa seram sejuk. tak fikir panjang Zila bergegas balik ke blok.



Paginya, Zila tegur kawan-kawan dia.. 


" korang pergi Qiam tak bagitahu aku eh?" semua pun tercengang-cengang.


" Qiam? "


" Yelah siap saf depan korang solat. aku je ni yang kat belakang. nampak aku pun buat tak tahu je."


" Zila sayang, apa kau merepek ni. Qiam pagi tadi kan dah dibatalkan. Semalam AJK SURAU dah buat announcement time lepas baca Quran."


" hah? "


" tulah lain kali, orang baca Quran jangan tidur ke dengar lagu ke. jangan main-main beb, pagi tadi memang tak ada Qiam, solat Subuh Jemaah pun takde"



muka Zila dah pucat lesi. hampir pitam dia kat situ juga dengar penjelasan kawan-kawan dia. bila dia ceritakan kat kawan-kawan dia, semua pun macam sedar dengan tidak. melopong mulut masing-masing. Sejak dari hari tu, Zila dengan kawan-kawan dia antara orang yang solat di saf paling depan, setiap kali Qiam mereka akan sama-sama pergi.



entahlah, ini memang kisah benar kalau betullah cerita senior aku.. katanya, solat tu diimamkan para malaikat. yaAllah benarkah? aku pun kurang pasti... kalau benarlah, betapa untungnya Zila. Alhamdulillah sekurang-kurangnya insiden itu membawa kesedaran bukan hanya pada Zila tetapi rakan-rakannya.



Bila aku habis sahaja ucapan opsss cerita yang panjang lebar tu, aku terus pergi belakang surau.. sebab masa tu tiba masa untuk vote. paling memeranjatkan aku, vote pelajar lain menyebabkan aku dapat pegang jawatan SETIAUSAHA. memang agak besar tanggungjawab tu sebab antara jawatan yang tertinggi. sedangkan aku rasa aku sangat tak layak...berat wehhhhhh....  aku ni dah lah bertanduk. aishhhh. disebabkan jawatan itu aku pun mula berubah sedikit demi sedikit. yelah, nanti orang kata nama je setiausaha EDAR tapi perangai!!! tapi akhirnya, aku letak jawatan sebab aku rasa masih ramai lagi yang layak.. Ustazah tak bagi, ustazah kata, awak kena bawa juga. bila dah banyak kali aku jumpa merayu barulah ustazah bagi aku lepaskan jawatan tu dengan syarat aku kena pegang jawatan NAIB setiausaha. layanlah.... kadang-kadang aku rasa senang ceritakan kisah-kisah yang boleh dijadikan teladan.. kawan-kawan aku kata, tak apa sebagai penarik orang datang ke surau sekurang-kurangnya.



well, itulah intanberlian.. memang suka bercerita dan berkata-kata.lol.




p/s: kalau ada kesempatan aku cerita lagi ye.

9 si gojes suke membebel:

nina suhaina said... [Reply]

nak dengar cerita akak lagi :)

ღKekunangpelangiღ said... [Reply]

Masing-masing punya kelebihan. ^^

mama affan said... [Reply]

bagus la intan nih..

nanti cite pada anak2 pulak yer..:)

Anonymous said... [Reply]

cara ko cerita pun dah nampak bakat dah..moga suksess lagi akan datang dalam apa jua yg ko nak buat..(yg baik1 ler..) :)

IntanBerlian said... [Reply]

nina~ huhu insyaAllah nanti cite lagi.wee.

IntanBerlian said... [Reply]

Epol~ =D

IntanBerlian said... [Reply]

kak ryna~ huhu insyaAllah kak.

IntanBerlian said... [Reply]

abgreds~ huhu ada bakat jadi penglipurlara tak abg =P

hudadin said... [Reply]

Akak Serikandi ke? Surau sekarang panggil mufaz...

Related Posts with Thumbnails