Thursday, May 20, 2010

Yang Benar itu Memang Sukar *aku rindu kalian.hehe*

www.tips-fb.com

Salam semua,

di saat ini.lappy kesayangan aku masih di malaysia. Hari tu minta tolong junior bawa balik untuk bagi kat pakcik aku nak repair.. Entahlah 2 kedai aku hantar ka india ni tapi hampeh.

So junior aku balik 8jun.only after that boleh berblogging secara normal.hoho.sahdis kan.

Maceh tak terhingga kalau ada yang sudi jengah walau berkurun tak update.aku rasa dah nak berkulat dah blog ni.haha. Tapi korang datanglah jengah tatap muka cun aku tu.haha.

Ouh handphone aku ni boleh approve komen.nak buat new post tak boleh.firsst time ni aku post via email.boleh ke tak aku tak pasti. Tolong komen kalau berjaya.haha saja taktik baru tarik orang komen.

Perkh penat tol type guna phone ni.

Hmm sebenarnya aku masih nk bebel walaupun dah penat type..


Aku ada terbaca satu pengalaman di blog saifulislam.. Pengalaman ustaz hasrizal sendiri.. Aku tak boleh letak link.tapi korang leh pergi blog saifulislam check tajuk entri Hidup Bukan Lagi Satu Keseronokkan.


Aku tertarik sangat dengan kisah itu.pengalaman yang aku rasa sangat patut dikongsi.kekagumn aku terhadap beliau makin mencanak naik..

Ketika beliau semuda 13tahun.. Form 1.. Beliau menegur senior-senior yang membuat bising.. Berkelakuan kurangg sopan ketika di musollah.. Beliau siap membuat announcement di depan musollah.. Di hadapan senior-senior dari form 2 sampai 6 atas.


Bagi aku.bukan nya mudah untuk melakukan tindakan sedemikian. Iyela kita ni kan junior.. Yang masih baru kenal alam asrama.tapi ternyata silap. Nak menegakkan sesuatu yang benar tak mengira usia mahupun pengalaman.. Cukup sekadar ilmu pengetahuan.. Keberanian dan keazaman..

Bagi ustaz.. Senior sepatutnya menunjukkan contoh teladan yang baik kepada adik-adik.. Solat di saf depan.. Melakukan perkara bermanfaat.. Barulah adik-adik boleh mencontohinya.. Adik-adik yang baru nak bertatih.perlukan tongkat.. Perlukan sokongan.perlukan ajaran dari senior-senior.

Tapi bila difikir-fikirkan balik.. Semakin senior seseorang tu semakin macam hantu perangainya.. Sebaliknya. Junior yang baru masuk itu yang baik.. Berkopiah.awal ke surau. Takde ponteng. Sepatutnya semakin bnyak ilmu yang ada.. Semakin galak diaplikasikan.. Ini tidak.. Bak kata ustaz.. Seolah-olah tongkat yang diberi kepada si buta di campak jauh-jauh.. Lalu lagi sudi berjalan teraba-raba..


Maka apekah nasib ustaz selepas tindakan beliau menegur seniornya? Berubaj? Silap seribu kali silap. Setiap tindakan yang kita dah buat mesti ada risikonya apetah lagi yang benar.. Malam itu.ratusan senior berkumpul.. Mengamuk di luar blok asrama ustaz.. Nasib baik ada para pengawas yang melindungi ustaz.. Sampaikan terpaksa tidur bilik ketua pelajar.. Ke mana-mana ditemani pengawas..

Argh sukarnya menegakkan kebenaran..

Namun.teringat aku kata-kata Dato Fadzilah Kamsah..

Buatlah perkara yang disukai Allah walaupun dibenci semua orang.. Jangan sesekali buat perkara yang disukai orang tapi menjadi kemurkaan Allah..


Entah kenapa.aku agak terasa. Sebab dulu di sekolah.aku di kalangan bukan yang baik dan bukan yang terlalu jahat juga..

Aku tak ada kekuatan untuk menegur.. Apetah lagi membangkang.. Aku sekadar mengikut kata senior. Hitam hitamlah jadinya.. Akhirnya yang jahat itu juga aku ikut.. Tapi itu sudah lama berlalu.. Zaman penuh kenangan dan pengajaran yang menjadikan aku manusia berguna..

Berguna kah aku.. InsyaAllah =)


p/s: faramira.. Kak ryna.. Ni dah bebel..hehe.. Tapi maaf kalau x dpt singgah sama.tunggu lappy balik dari malaysia ye.. Huhu salam rindu.

6 si gojes suke membebel:

adrinaqamarina said... [Reply]

ouh ye ke,,,
huk3...
rindu sis intan la...
lalala~

faramira said... [Reply]

post via emel akak berjaye...
wah! siap ade name kite lg! terharu nyer.. <3 <3 <3 ...

p/s: mmg susah nk dpt kekuatan utk tegakkan kebenaran.. selalunyer sy diamkan je.. haihhhh~

zella y said... [Reply]

ya!! akhirnya update gak...

hurm..mmg btul la..nk buat baik ni bkn smua org suka kn??

IntanBerlian said... [Reply]

adrinaqamarina- dik syg.huhu rindu kaamu juge.. Rindu nak jengah page adik.. Maceh sudi singgah..hee..


Faramira- haha khas utk adik la. Hmm nak letak link adik pon tak boleh.hee.. Hm yg benar tu la perit yg benar tu jugalah yang susah nak buat

IntanBerlian said... [Reply]

zella- huhu laptop rosakla zella.ni pon gune phone je.. Rendu mahu bace page zella..

Itula.nak buat baik byk sgt masalahnya... Payah.

iidyll iceness said... [Reply]

akhirnya....update gak..
sian lappy ko..
ko gns sgt gne nie..huhuhu

br pe org kt...yg pnting kbenarn itu dipihak kt..

nk promote sat:
[http://logamemas.wordpress.com/2010/05/ ]

..hulurkn tgn,ringankn beban..
..Bantulah baby comey ini walaupun dengan satu doa..
TQ...Sowi2..

Related Posts with Thumbnails