Saturday, October 01, 2011

Rasa bangga dengan kolej sendiri | Dentoalveolar fracture case.

www.tips-fb.com

Hello readers,



Hari ini hari terindah! sebab pertama, handphone yang tenggelam dalam air sabun dah bernyawa balik. Ok, bukan yang itu mahu dicerita, nak cerita sebab kedua.hik.


Entah kenapa, pertama kali sejak belajar di kolej aku ni.. aku rasa sangat bangga belajar dekat sini, well. nak dijadikan cerita, hari dah lewat nak balik dari kolej.. Tiba-tiba ada satu kes road traffic accident. Accicent tu just happened in the morning dan pesakit tu pergi ke hospital kerajaan di town tapi dihantar pada belah petangnya ke kolej aku sebab dekat hospital sana tak ada kelengkapan untuk dental surgery. Whattthenyah kan? kesian gila kot pesakit tu.




Erich Arch Bar
sebelum suture luka yang koyak.




ok ok, memang bangga sangat ni, walaupun kolej aku kecik, walaupun kolej aku kodi, walaupun kolej aku tak lawa, walaupun takdelah hebat mana, walaupun takdelah gah mana.. dan segala bagai walaupun.. Mereka tetap hantar pesakit tu ke kolej aku to seek the treatment. Ni kira emergency case la. Kebetulan, ada pula Dr. Reena (merangkap Head of Department), hebat kan? kan? kan? HOD surgery perempuan. hik.


Pesakit mengalami Dentoalveolar fracture, bila aku tengok pesakit tu.. Err.. 2 gigi ( 21,22) dah termasuk ke belakang sedikit. Dahsat juga ye.. Dr. Reena dibantu oleh 2 orang postgraduate students, Dr. Naren & Dr. Nikil memulakan rawatan. Sebenarnya baru je pagi tadi dapat demo dari Dr. Senthil untuk buat IMF (intermaxillary fixation) dekat denture.. Ini dapat tengok live pula dekat pesakit. Untunglah badan. hik. Rawatan untuk fracture ni principle dia ada 3 ok,


  • reduction
  • fixation
  • immobilization



First, Dr. Reena buat reduction, maksudnya ialah bawa balik segment yang patah tadi ke original position, as close as possible.. Memang ngeri juga tengok Dr. Reena tarik balik gigi yang dah terkebelakang tu. Kesian jugalah pesakit tu kan, memang sakit sikitlah. 



IMF & Siap suture.


Kemudian, bila dah ditarik ke posisi asal.. kenalah fix kan. Gunakan Erich's arch bar dan fix guna wire. Memang tak semudah buat dekat denture. huhu. Dalam mulut pesakit ni ada saliva, blood, anatomy gigi pun lain-lain. Seterusnya, Dr. Naren dibantu oleh Dr. Nikil meneruskan rawatan. Beberapa jahitan diberikan sebab bibir pesakit tadi terkoyak. 



2 orang postgraduate students, 
Dr. Naren & Dr. Nikil in action.



p/s: entri ni patutnya post  2 hari lepas. =D

2 si gojes suke membebel:

Affieza said... [Reply]

Mestilah kena berbangga dgn kolej sendiri...hehe..

Anonymous said... [Reply]

nak tanya, kalu nak buat specialist mcamana ea?

Related Posts with Thumbnails