Tuesday, December 13, 2011

Bezanya UIA Kuantan dengan VMSDC.

www.tips-fb.com

As Salam readers,


Cantikkan Kuliyyah of Dentistry UIA?


Setelah sekian lama menahan rasa nak menulis, baru dapat masa nak menulis. Maklumlah suri rumah sekarang ni, sibuk mengalahkan doktor gigikan. Cerita dah basi. Tapi memang suka cerita benda basi. haha.


Awal-awal balik dari India. Oh lupa nak bagitahu, aku dah selamat sampai Malaysia. No more SALEM. No more India. Sedih. Tipu gila kalau tak rasa sedih. Tempat bermaharajalela selama 5 tahun kot. Kalau kahwin dah besar anak aku, 5 tahun dah. Gembira??? haha tipu gilalah kalau tak GEMBIRA kan. Siapa nak duduk India lebih dari 5 tahun? Bukan akulahhhh. 5 tahun tu kira paling maximum boleh tahan. Kalau dicerita kenapa cukuplah 5 tahun, berjela-jela tak cukup page.



Warna-warni dental chair.



Pelajar dentist tengah key in data pesakit ke dalam komputer.


Melalut lagi, ok sambung ceritalah bai. Awal-awal balik India dah pergi merantau mencari cinta. =P. Niat di hati nak melawat Opah di Kuantan, tapi niat di jiwa nak jumpa buah hati.Alang-alang dah sampai Kuantan, ceh alang-alang. Macam tak plan pulaa yee. Haha, si Bam2 dah final year tak boleh kacau selalu. Kena fokus. Dah fokus, pass exam dengan cemerlang terbilang. Kerja cari duit. Lepas tu boleh hantar meminang aku. Kalau tak, aku takut mak aku yang hantar rombongan meminang Bam2 pula nanti. (-.-)


Seronok ke kuantan, best dapat jumpa member-member lama. Si Dian yang sentiasa comel loteh. ya Allah 9 tahun lama tak jumpa. Tapi memang sentiasa comel. Single lagi. Siapa berminat aku boleh tolong kenen-kenenkan. Bakal doktor gigi ni. Ayu-ayu gitu. Memang lemah gemalai, kalau tak percaya tengoklah dia menari zapin. Nak tengok? Sorry dia kata, dah pencen. haha. Sorry dian, haha sumpah Dian tak pernah menari zapin. Jumpa lagi si Nebby yang juga berkurun lama tak jumpa. Nebby pun single lagi. Hah sudah jadi ejen cari jodoh pula aku.



Bila rasa tension bolehlah lepak di Kompleks Sukan UIA.
*dekat India memang tak dapatleee, kalau tension jom kuak lentang atas katil!*


Alang-alang dah sampai Kuantan, teringin teruja juga nak tengok Kuliyyah of Dentistry budak-budak UIA. Sekali menjejakkan kaki kat sana, ya Allah speechless.......................................... Lama teruja. Memang suasana macam inilah yang aku idamkan bila menjejakkan kaki ke India. Tapi kirim salamlah kan. Memang ibarat menunggu duit berploh juta jatuh ke riba. Memang cantik! Tak naklah cakap cantik. Memang canggih. Sedikit perasaan cemburu dah terbit sikit-sikit dalam hati aku.


Tapi bila berborak-borak dengan adik-adik, ceh adik-adik. Bajet senior. Haha. Kawan-kawanlahkan. Sedap sikit dengar. hmm, instruments bagai memang mahal nak Mamp*s. Haish. Susah juga ye kalau mahal-mahal ni, mana boleh tahan.. Aku tengok wax knife, wax carver diorang sume dah hitam-hitam hujungnya. Haih takkan tak bertukar terdetik hati aku. Dekat India, bila dah hitam legam, cikgu tengok mahu kena baling.. Cepat aje cikgu suh beli yang baru.. Al-maklumlah dental depot dekat je depan kolej, selangkah dua langkah sambil makan tengah hari, singgah kejap beli wax knife.


" Anna!! wax knife ondre! "



Zura tengah sok sibuk trim special tray.
Jeleskan ada tempat sendiri nak trim-trim ni.


Hah, dapat kau wax knife berharga Rs12  kalau tak naik harga lagilah. mana tahu besi naik harga. senang cakap wax knife 60 sen. Tak lepas singgit. Kalau bawa duit singgit gi kedai memang dapatlah. Kalau dekat Malaysia ko pergi dental depot bawa singgit, dapat pegang je la, lepas tu pulang balik.. Upah dia amik dalam store bagi dekat kau. Lepas tu kene simpan balik. Tapi nak jumpa dental depot pun susahkan? Dian cakap wax carver, wax knife harga sampai belas-belas ringgit. plastic bowl boleh sampai puluh-puluh ringgit. Handpiece ratus riban ringgit. Jadi memang patutlah harga dental teratment di MALAYSIA sangat MAHAL!. Mungkin kualitinya berbeza. Siapa tahu?


Bukannya apa, benda-benda ni memang selalu kene curi. Bila kene curi.. selalulah kene beli baru. Kesian Dian, last time dia punya instrument hilang, tak sampai hati.. nak beli mahal. Kalau aku tahu, aku bawa semua barang-barang yang aku dah sedekahkan dekat INDIA tu. Yela siapa nak angkut semua barang-barang tu balikkan. Akhirnya, aku minta tolong junior aku dekat India belikan untuk Dian. Sekali borong amik kau. haha. Jadi dengan itu, perasaan cemburu yang mula terbit tadi cepat-cepat aku tolak balik.. Di mana-mana pun kita belajar atau berada, kekurangan dan kelebihannya tetap ada.


Sehebat mana pun UIA, VMSDC di Salem tetap terbaik dalam hati kecil aku sebab di sanalah aku belajar menjadi seorang doktor gigi. Keperitan yang aku tempuh nak sesuaikan diri, berjauhan dari yang tersayang di tengah-tengah bumi India, dikelilingi orang asing, ditindas akibat kekurangan kemahiran berkomunikasi, kesusahan ketiadaan serta serba serbi kekurangan dari segi kemudahan segalanya menjadikan aku lebih matang, lebih bersyukur dengan kehidupan yang mencukupi bila di bumi Malaysia. Terima kasih India. Terima kasih atas ilmu yang diperoleh. Sekarang mungkin aku boleh berjalan dengan penuh keyakinan. 5 tahun bukan sekejap. 5 tahun yang penuh rintangan. Alhamdulillah.



Wet Lab. *betul ke tak namanya? haha*
Ini nak buat kerja-kerja Prostho.


Ada banyak gambar nak di kongsi, tapi aku post entri lain ok. Terima kasihlah pada yang sudi melayan aku kat sana, especially my encik Bam2. Thank u so much! Lain kali boleh datang lagi ek.hehe. Thank you pada Ika, menumpang kasih di bilik Ika sementara nak tunggu Dian sampai dari KL. Thank you pada Dian, Bazlina, Faridah dan Aimi sebab sudi bagi den menumpang sayang selama 3 hari. Hehe. Thank you juga pada Zura dan Roki sebab sudi bawa jalan-jalan naik keta comel dan ajar makan nasi kukus. Sumpah tak pernah makan. Maklumlah kalau tanya tandori roti, kulcha, romali roti hah. tu den expert! Pehhh first time makan kari manis gilaaaa.. Paling dahsat sambal belacan pun manisss. mak aih.



Pelajar tahun akhir pergigian UIA =P



Roki tengah mix Plaster of Paris


Macam mana nak buat gigi palsu? Hah inilah salah satu stepnya.



Dah penat jom pekena Nasi Kukus pula. 
Nama kedai aku lupa.


p/s: Gambar-gambar lain post dekat entri lain ye. 

15 si gojes suke membebel:

ZuRaNaI said... [Reply]
This comment has been removed by the author.
Intanberlian said... [Reply]

@ZuRaNaI

nanti next post kite tengok gambar lain pula ye =D

Nurul Iman Rosman said... [Reply]

owhh, orang kuantan jugak ye?
hai orang kuantan! hehe :D

Raihan Mahmood said... [Reply]

wuhu..kuliiyyah memang cantek, tp lambat gile bole guna.

hatikukata said... [Reply]

dr intan.. nk tanye btl ke kalu wt brace kt uia ktn tu murah? sbb dokter pelatih buat ? kalu murah ari ni jgk nk pegi huhu

nina suhaina said... [Reply]

cantiknya uia..pstt kak, apa aktiviti terbaru ni? :)

Affieza said... [Reply]

Bestnya dpt melihat sendiri pbezaan dua buah institusi dlm mlahirkan bkl2 dktor gigi...

nahar said... [Reply]

hahah...sorry laa intan..jumpa kejap je..takpe2..nex time kau dtg sni bgtau laa..leh lepak bilik aku..bilik ak pon kosong jee..huhuuhu

LensaHp said... [Reply]

Teringat kembali kenangan lalu, cita-cita yang tak jadi... Hahaha...

Intanberlian said... [Reply]

@Nurul Iman Rosman

Huhu, Iman.. Intan bukan orang Kuantan. Saje berjalan-jalan ronda Kuantan.

Intanberlian said... [Reply]

@Raihan Mahmood

haha terpaksalah menunggukan. benda terbaik memanglah lambat hasilnya,hehe

Intanberlian said... [Reply]

@hatikukata

alamak haih dear, ni memang kene tanya budak2 UIA la.. hee tapi rasanya memanglah murah darl.

Intanberlian said... [Reply]

@nina suhaina

sekarang ni dok tanam anggur tapi tak masak2 gak.hahahha

Intanberlian said... [Reply]

@nahar

haha takde pe lah nebby. hehe lain kali kite jumpa lagi eh.

Intanberlian said... [Reply]

@LensaHp

hehe rezeki masing-masing.heee.

Related Posts with Thumbnails