Thursday, September 02, 2010

Akibat terkena sumpahan ibu, sengsaranya aku bagai nak tercabut ajal!

www.tips-fb.com


Salam readers, 


ouh sungguh lama diriku tak membebel.hehe.. sihat kah semua? hari ini last paper teori... sengsara 7 subjek akhirnya berakhir.. tolonglah sangat-sangat ini jadi yang terakhir aku ambil exam kat  sini especially subjek prosthodontics.. omaigod.entah kenapa aku tak suka betul bende alah tu... gila nak menghafal satu-satu definition GPT ( glossary of prostho term).. sakit jiwa ok..  semalam study prostho.. rasa nak gila sekejap.. semua aku cuba bayangkan tak dapat bayangkan.. atleast surgery leh lagi aku cuba bayang-bayangkan..


**************************


ouh bukan itu mahu kuceritakan.. hehe. aku nak share satu perkara. yang aku rasa memang boleh dijadikan sempadan dan tauladan buat semua....



hmmm kisah ni memang kisah benar dari empunya diri lah...


mana aku dapat sumber? ouh yeah mak aku yang sangat best telah parcelkan MASTIKA khas untuk aku.. haha.. dari dulu MASTIKA dengan UJANG tu dah macam santapan wajib.lol... kalau aku tak balik.. bila sampai rumah.. selonggok mak aku bagi...


" nah along! mama tahu along nak baca.. ni mama dah belikan.. haha "



ok kisah tu berkaitan dengan SUMPAHAN seorang ibu...


akibat sumpahan seorang ibu... gadis ini telah mengalami benda pelik yang sangat sengsara dan azab bagi dia.. nak tahu ape.. meh baca satu persatu sampai habis....




kisahnye bermula suatu hari itu, rakan-rakan MAYA (bukan nama sebenar) telah datang melawat maya di rumah. sambil berborak dengan maya dan emaknya, emak dia tanya...


" kamu semua kerja apa?"


" kami semua kerja kilang kat hujung kampung ni makcik"


ada 3 orang semuanya.. maya pergi dapur buatkan air untuk kawan-kawan dia.. normallah kan orang datang buatkan air... then bila maya bawa air tu ke depan untuk dihidangkan...


tiba-tiba


" hey maya, kalau hari-hari engkau datang hidangkan air, bagi orang makan percuma.. larilah perbelanjaan kita!! dah hentikan. simpan balik air tu.. suruh kawan-kawan engkau ni balik!!" herdik si emak.



semestinya maya berasa malu dengan sikap emaknya yang agak keterlaluan kan.. kawan-kawan maya pon terdiam.. tak sangka mungkin. then maya tegur emaknya.. jangan berkelakuan begitu depan kawan-kawannya. malu.. maya kata, emaknya memang akan berkelakuan sebegitu jika dengan kawan-kawannya yang dari golongan miskin.. kalau yang kaya.. bukan main puji layan macam raja... itu yang maya tak berkenan.. sebab mereka sekeluarga pon bukan nye terus senang...


maya ingatkan emaknya..


" dulu kita pon susah emakk... dah senang.. kita herdik-herdik pula mereka"


" Ah! kau apa tahu..? bukan kau yang cari duit!! aku ni yang susah payah siang malam cari duit, kau senang-senang je nak habiskan camtu je????" tingkah maknya tak puas hati.


dah macam sandiwara anak beranak ni depan kawan-kawan maya.


tiba-tiba



maya macam hilang akal.. tak tahan dengan sikap emaknya.. tiba-tiba maya tanpa sedar menghayunkan teko air milo panas kat emak dia lalu tersimbah muka... melolong-lolong emak maya terkena air panas.. kawan-kawan maya terperanjat.. diorang cuba tenangkan maya.



tak cukup sampai situ, maya dah macam kena rasuk setan.. berlari ke dapur, ambil sebilah pisau dan seolah-olah nak menetak emaknya.. nasib baik ayah dan kawan-kawan maya sempat menghalang.. emak maya berlari ke pintu ketakutan, maya pula dah macam orang histeria...



di sini bermula segala kesengsaraan maya, bila terpacul ayat ni dari mulut si emak,


" kalau engkau betul anak kandung aku, minum dari susu badan aku, aku sumpah akan keluar balik susu dari mulut engkau!!! "



dan beberapa hari lepas tu. maya jatuh sakit..dan memang ada kejadian aneh. bila tiba-tiba keluar susu berwarna putih berbau busuk dan masam meleleh dari mulut maya tanpa henti.. ayah maya yang menjaga dia selama dia sakit.. agak pelik.. makin hari makin teruk.. maya kurus sebab tak lalu makan.. ayah maya bawa ke klinik.. tapi memang doktor pon tak tahu apa puncanya.. tanpa ubat.. kejadian itu berterusan.



akhirnya, emak yang selama ni tak peduli sebab masih marahkan maya, jatuh kasihan melihat maya sedemikian rupa, berulang kali emak minta maaf pada maya sebab tanpa dia sangka apa yang dia sumpah menjadi kenyataan dan menyebabkan episod kesengsaraan sang anak.bila semua usaha dah menjadi buntu, si emak pergi berjumpa seorang ustaz yang sememangnya dikenali ramai..



" ada tak apa-apa yang ibu kamu buat sebelum terkena penyakit ni?"  tanya ustaz pada maya.



semua detik-detik itu dikisahkan dari awal sampai akhir..mengeleng-geleng kepala ustaz.. lalu menerangkan pada emak dan ayah.. memang tiada ubat bagi penyakit maya nI...



KECUALI MEMINUM AIR BEKAS CELUPAN TAPAK TANGAN DAN TAPAK KAKI IBU.





lalu ustaz pun menyuruh emak basuh kedua-kedua belah tapak tangan dan kaki didalam baldi seolah-olah berwuduk.. dan setelah selesai ustaz suruh pula emak MELUDAH SEBANYAK 3 KALI.. ustaz pesan suruh bagi maya minum air tersebut, selebihnya sapu kat ubun-ubun sampai habis..




dengan kuasa ALLAH, selepas minum air tersebut, maya terus merasa lapar dan minta nasi untuk dimakan.. memang seleranya yang selama sebulan disekat itu dengan tiba-tiba datang.. susu yang dok mengalir pon dah berhenti.. terus maya sujud minta ampun kat kaki emaknya..menyesal sungguh maya.emak maya juga turut meminta maaf atas keterlaluanya.




memang selepas itu, nyata maya dan emaknya berubah ke arah yang lebih baik.




pesanan maya, macam mana pon teruk emak kita, jangan sesekali kita bertindak biadap. sebab maya sendiri dah merasa sengsaranya sumpahan seorang emak.. terasa macam nak tercabut ajal !!




ustaz membacakan doa dan berpesan serta menasihati emak supaya tak megeluarkan kata-kata sumpahan terhadap anak. ustaz ingatkan.. SUMPAHAN SEORANG EMAK SANGAT AMPUH DAN BERKESAN PADA ANAK!!  tiada penawar kecuali diberi ampun selain meminum air basuhan kaki dan tangan emak.. serta air ludahan emaknya dengan ikhlas dan redha..





dahsat bukan.




hm pengajarannya?ape yang aku boleh katakan,


1) walau sekaya mana pon kita. jangan dihina yang miskin.. rezeki Allah ada di mana-mana.. setakat air secawan tak kan luak mana.. malah akan bertambah rezeki sekirangnya kita bersedekah menjamu orang makan.. bahagian si miskin ada pada si kaya, jadi berkongsilah harta yang kau ada, kau ingat kau kerja kuat-kuat tapi kalau Allah tak izinkan kau akan dapat semua tu.. ?

nak dibandingkan nikmat dan kekayaan ALLAH.. ilmu ALLAH.. tu ibarat kalau kau tulis menggunakan air dilautan.. dah habis tujuh lautan pon masih takkan habis kau tulis ok... kita ni, pergi exam banyak-banyak kali, sebatang pen pon belum tentu habis. MasyaALLAH... luasnya ilmu,nikmat dan kekayaan Allah..




2) Seteruk mana pun ibu kita, jangan berkelakuan biadap.. apetah lagi yang mengabaikan mereka. ingat susah payah mereka lahirkan kita, besarkan kita.. paling tidak.susu yang kita telan dari badan mereka.. kalau kau minum susu lembu sekalipon.. ingatlah, masa dalam perot dari mana kau dapat semua sumber makanan...




3) si ibu, jangan sewenang-wenangnya menyumpah sang anak.. ingatlah, Allah tu maha adil, walaupun si ibu seolah-olah memaafkan setiap kekejian dan kebiadapan sang anak.. Allah itu tetap akan membalasnya..




4) last sekali... REDHA ALLAH terletak pada REDHANYA SEORANG IBU..



sumber cerita: 
 MASTIKA keluaran JULAI 2010 yang telah aku olah ayat ceritanya. jalan cerita tetap sama..



p/s: sorry panjang gila. aku nak kongsikan bersama... syabas sapa bace sampai habis.. =D rindunya kat mama.. wish to be home now.... T_T

12 si gojes suke membebel:

alinac lover said... [Reply]

terbaik!!! rasa cm copy ja...hahahha

adrinaqamarina said... [Reply]

heee. rina pon suka baca mastika. :)

IntanBerlian said... [Reply]

alinac lover~

haha part dialog tu betol la.. dialog orang takkan aku nak wat sendiri..

IntanBerlian said... [Reply]

adrinaqamarina~

heee samalah kita.but prefer ujang!! hehe

Nana iidyLL said... [Reply]

sbb tu ar bl ak mrajuk jer ak dh srba slh...ngee~~

miss u 2 dear..
ak free 27/9 til 1/10.t akdh start reg,dpt jmp sabtu ahd jer ar.2 pn klu ak xde posting..
xde hal nk jmp...jom2...
wedges ko dh tgu dh nie...:P

lotikus disarimankan said... [Reply]

semput bc smpai abes. dulu pun rajin bcb mastika.skunk dh kureng.banyak sangat iklan.

zella y said... [Reply]

br dgr ceramah ustaz td.. ustaz tu ckp, berkerut dpn ibu pon dikira berdosa..apetah lg klu mengherdik atau mencaci...

PuPeL said... [Reply]

besh bewssh

ciK LyndaWawa igUana said... [Reply]

jgn menderhaka pada ibu...=)

bulatkocik said... [Reply]

ko buat aku tringat masa kocik..susu ibu..hehe

Haura Malina said... [Reply]

dah bace dah dlm mastika.huhu.
same r kte..
tiap bulan mesti beli
since skola renda lg... hihi..

.sweet-ants. said... [Reply]

Ya Allah
wlu sekuman pon kite buat ibu kite
bersedih kite ttp berdosa!

Related Posts with Thumbnails