Wednesday, March 09, 2011

Bila manusia tak bertamadun dan tak tahu nak fikir guna akal.

www.tips-fb.com

bila kau ada di India, 

banyak benda kau kena tolerate, banyak sangat benda kau kena buat-buat tak nampak, buat-buat tak tahu.. buat-buat pekak dan bisu.. buat-buat bodohlah kesimpulannya.. yang pasti hati kau kena tabah weh!


Kenapa manusia ini sangat tak bertamadun??? kasar sangat ke bunyinya. anggaplah aku tengah cakap dengan lemah-lembut dan lemah gemalai ye...








Aku pergi tandas nak terkucil, sekali tengok.. ada makcik tengah membuang air kecil dengan lazatnya di depan pintu tandas yang terbuka lebar! mak aih sejak bila tandas ni jadi open? ada masalah ke dengan tandas ni. aku buat-buat tak nampak. nak cakap, nak tegur tapi simpan dalam hati. bukannya apa takut jadi macam ayam dengan itik. aku cakap lain dia paham lain pula. so better tutup mata, tutup hidung. hancing! padanlah selama ni kalau aku masuk tandas apasallah dalam bilik tandas tu lagi wangi dari luar tandas?? hancingnya tak payah cakaplah. bukan ada air pun kat luar tu.. itulah namanya kencing bersepah-sepah!! tapi aku cepat-cepat fikit positif balik, ouh agaknya makcik ni rabun tandas.. dia ingat tu mangkuk tandas.. ala maaflah kan dia.. ok, dah tenang dah hati ni..

aku pernah cakap, kalau pergi tandas.. kau kena ketuk-ketuk dulu, hello-hello sikit. bukannya apa, pernah sekali. dalam fikiran ni nak terkucil je, nak cepat je.. tak main dah nak hello-hello orang kat dalam.. pintu tak tutup.. main redah je lah.. bila buka, baru nak rasa lega ni.. mak aih. ada orang tengah sedap membuang! omo omo. mata aku!! tak sempat tutup. gila! kalau iye pon kuncilah pintu. terbantut ok aku nak membuang! padahal kunci tu ok je. takde masalah pun langsung. cuba tenangkan hati. fikir positif.. ouh agaknya, ilusi optik kot, dia ingat dah kunci.. tolonglah. cukuplah menodai mata aku dengan kencing bersepah-sepah ni, cubalah kasi bertamadun sikitkan.. agak-agaklah. 5 tahun aku duduk sini. habis tercemar kepala hotak aku. sudahlah yang lelaki pun bersepah-sepah kencing. perempuan pun?? hah geram tak?






sampai aku jalan dekat KL, bam2 kata.. hancing gilaaa bus stop ni.. aku respond balik.. iyeke? bau hancing? takde pun. iyelaaaa kata bam2. kuat gila bau.. ouh patutlah. DAH LALI.. tahap hancing sini tak boleh lawan hancing dekat India. bagi aku biasa je tu. normal punye bau. normal punye environment.. orang putih kata apa tu.. " increase hancing threshold? " something like that la. 



pernah sekali, aku baru lepas buat kes ni, lapar gila perut.. nak pergi kantin makan.. lalu dekat satu laluan sempit ke kantin.. ternampak insiden ni pula. ternampak pesakit yang aku treat tadi tu tengah nak buka zip seluar nak kencing kat semak samun tepi jalan tu. berdehem aku. dia ternampak aku, menggelabah, tutup zip, senyum sikit tanda kenal.. dan blah. hah! tahu malu pulaa. nasib baik malu. kalau tak, aku juga yang malu..



puas cerita pasal kencing? maaflah kisah ni takkan pernah luput dari dalam belog aku. malaslah nak cakap, tapi selagi tak cakap lagi tu tak puas hatikan. takpe intan, sedapkan hati lagi.. kat Malaysia nanti kau tak jumpa semua ni.. kau juga yang rindukan? hak tuihlah rindu kan. pervet ke hape kau nak tengok orang kencing. heh, kalau naik bas tu, kalau boleh elak duduk ke berdiri sebelah diorang ni, memanglah kau bertuah, bukannya apa. bau hancing. tu laaa.. sape suruh kencing bersepah-sepah. tak cebok pula tu.. kalau iyepon, ceboklah sikit. ni bau. kesian tau orang keliling kau. boleh masuk ICU kalau 5 tahun berterusan macam ni. ouh yeah, lupa pula.. dah orang sekeliling macam tu. mana nak perasankan.. bau hancing orang sebelah dah mixed up dengan sendiri punya. jadilah perfume Han-cingla.



kasi contoh lain pula lah kan.



bosan cerita kencing,



suatu ketika yang indah, tengah dalam perjalanan nak pergi gym. kawan aku drive, aku duduk seat belakang.. jalan ke gym tu hm tak adalah besar mana. waktu tu aku tengok je depan. nampak satu motor tu, seorang manusia bijak tengah bawa motor sambil tengok belakang. LAMA. biar betul ni, member aku dah HON lama gila. PONNNNN PONNN. still takde perubahan. jauh kot dia tak dengar, lagipun kat India, orang Hon kau pun kau takkan perasan dia tengah hon kau.. maklumlah sana sini bunyi Hon kan.. aku cuak dah, kalau mamat hampeh ni tak tengok depan memang berlanggar, kami ni ibarat menanti mamat tu langgar je kereta ni. nak elak ke tepi tak boleh sebab ada lori. 


suspen gila. kawan aku masih tekan hon ni, aku rasa macam nak tembak je dia hidup-hidup. pasrah menanti dilanggar.. hampir-hampir terlanggar, dia pandang depan dan sepantas kilat cuba elak kereta kami dan cia semestinya tergelincir lalu terjatuh. haha. padan muka. jahat aku! geram sangat! bahaya tahu tak hoi! akal letak kat mana hah? itu belum part best lagi.. 


Part best nye, sebaik dia terjatuh kawan aku pun berhenti. belum sempat kawan aku marah ke balun ke hape, mamat tu dah terjerit-jerit memaki-maki kawan aku. kepala hotak dia! aku blank. blurr gila. apekah? apekah yang berlaku? dunia terbalik ke? so funny right? he's the one who made mistake tapi he's the one yang menjerit macam orang kena sawan. what the hell man? wire kat kepala dah putus kah? why is it so hard for you nak admit that u made a mistake. just apologize man. don't make yourself look like a fool! dia cakap kawan aku gilaa! 


" hey loose panniii! " 

" yare loose panni? hah?? " 


haha, tu je aku mampu faham. gila, habis semua bahasa kotor kasar keluar. loossee, pundek, haih.. dalam tamil la. ingat aku tak faham ke?. 5 tahun ni. haha. rasa nak gelak pun ada. dia siap cakap nak call police. call weh! kawan aku gertak pula, ada kenal sorang inspektor sahab. nak call.. dia dah berubah muka. blahlah lu mat. lu punya salah ada hati lagi nak maki-maki orang. tak boleh jadi, dari layan orang gila.. baik blah. kami pun blah dari situ sam bil dia terus melalak-lalak, terpekik terlolong macam orang sawan. malas nak layan.


hah tengok, faham tak kenapa aku kata nak kena tolerate dengan semua tu? 


memang tak bertamadun ke? susah nak jawab. kalau yang tak betul tu memanglah tak betul. tak semua. aku tak kata semua, nanti ada yang kecik hati pula kan? haha. bolehke diorang google translate bahasa rojak aku ni? kalau boleh lagi bagus, cubalah memahami hati dan jiwa manusia sekeliling. jangan ikutkan hati sendiri. agak-agak kalau nak kencing bersepah ingat.. kesian orang yang kene tengok aku tengah flash ni. kesian orang yang kena bau haruman segar kencing aku ni. kesian. nak maki tak ingat dunia, fikir sikit kesian kat aku sendiri, yela aku cakap tamil maki sorang-sorang, orang tu bukan faham kot. hah. 



p/s: hah sampai sini sahaja sesi lepas geram!

9 si gojes suke membebel:

nIsYa said... [Reply]

eeeeewwww!! Mmg zero tamadun nih! Pengotor & biadap.

Y a T C i E said... [Reply]

india memang suka putar belit. mementang kita bukan orang sini, ingat kita bodoh sangat la nak kena tipu?

arghhhh.geram pulak bila baca pasal eksiden tu.terserlah kebangangan.

loti mukhtar said... [Reply]

disaster
terible
incredible la diorang ni.

nina suhaina said... [Reply]

kagum ngan aka yang bleh bertahan belajar kat india tu..salute la :))

IntanBerlian said... [Reply]

nIsYa~ hmm, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul dik =P

IntanBerlian said... [Reply]

Yatcie~ betul tu dik, kdg2 raa nak gelak tgk diorang punye sengal dan kebodohan. tapi entahlah kalau layan nanti macam kite ni sama lak mcam diakan. abaikan je la.

IntanBerlian said... [Reply]

lotikus disarimankan~ AGREEEEEE!

IntanBerlian said... [Reply]

nina suhaina~ huhu adik jemputlah dtg india. mari mencuba.

norina hakimi said... [Reply]

orang yang duk india je tau betapa tak bertamadunnya KEBANYAKAN org india ni..tak tau macam mana nak describe mentality diorg ni..memang irritating gila deal dgn org tak bertamadun ni..

Related Posts with Thumbnails