Saturday, August 21, 2010

Betapa besarnya Maksud DOA DUDUK ANTARA 2 SUJUD | Bacaan AlQuran yang cukup indah dan merdu..

www.tips-fb.com

Salem readers,


kejap je dah seminggu puasa ek. eh lebih dah pon..


aku nak bagi santapan rohani sikit.








selama ni kalau kita solatkan.. pernah tak kita cuba mencari dan memahami setiap ayat-ayat yang kita baca atau sekadar membaca tanpa mengetahui maksudnya... bila kita solat setiap patah ayat yang kita baca adalah doa yang kita mohon kepada ALLAH Taala.. 



kita pula sekadar membaca mengikut rukun.. tersebut di bibir.. tanpa mengetahui maksud dan memahaminya.. tanpa tersentuh di hati... akibatnya. terjadilah insiden solat nak cepat.. solat sekejapan.. baca pon lintang pukang.. asal namanya solat kan.. itulah kalau tak memahami maksudnya.. main tibai je baca.. yaAllah peringatan kepada diriku jua. 


aku nak kongsikan sedikit maksud setiap bacaan yang kita baca waktu 


DUDUK ANTARA DUA SUJUD....



rendahkanlah hati memohon kemaafan kepada ALLAH Taala.dengan seikhlas mungkin. betapa banyaknya dosa yang kita lakukan seharian.. setiap minit setiap saat.


Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)


kemudian diamlah sejenak..
buka dada dan diri kita untuk menerima ampunan dari Allah seperti membuka diri ketika merasakan hembusan angin sepoi-sepoi atau menerima curahan air hujan ketika kita masih kecil ... Tetaplah membuka diri kita untuk menerima ampunan Allah ..Ulangi permintaan itu beberapa kali hingga kita merasakan ketenangan ..Kemudian sampaikanlah permintaan kedua,


Warhamni (sayangi aku)



Diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih-sayang Allah yang tak terhitung besarnya..Bukalah dada kita seluas-luasnya agar semakin banyak kasih-sayang Allah yang kita terima..Ulanglah beberapa kali hingga kita merasa cukup Berturut-turut sampaikanlah permintaan2 berikut dengan cara sebagaimana tersebut di atas, satu persatu..




Wajburnii (tutuplah aib-aibku)
Warfa'nii (angkatlah darjatku)
Warzuqnii (berilah aku rezeki)
Wahdinii (berilah aku petunjuk)
Wa'Aafinii (sihatkan aku)
Wa'fuannii (maafkan aku)



Setelah selesai, diamlah sejenak lalu sampaikan rasa syukur kita..Betapa besarnya nilai sebuah doa ini..sebuah doa yang kita hanya lewatkan begitu sahaja.. Dalam tidak kita sedar selama ini kita seperti sedang berpura-pura memohon sesuatu


Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain



(Hadis riwayat Al-Qudhi)




yaALLAH terima kasih.indahnya doa itu.. agaknya memang sudah dijangka manusia kadang-kadang alpa memohon sesuatu kepada DIA.. kita minta bila kita terdesak akan sesuatu.. lalu doa dalam solat bermaksud sebegini menjadikan kita tak pernah putus meminta kepada DIA,.. tetapi itu sekiranya kita melakukan solat setiap waktu...



indah bukan solat itu. sebab itu solat itu tiang agama.. 


moga ramadhan ini sedikit sebanyak boleh merubah kita menjadi yang lebih baik. kalau tak banyak sekurang-kurangnya sekelumit.. ISLAM itu indah.. asalkan kita ikhlas. insyaALLAH.. kasih sayang dan rahmat Allah tak pernah putus walaupun sedikit.. selagi kita berharap dan berada dijalan-Nya. insafi diri selagi masih ada masa...








eh eh ada doa pendekat jodohlah.. hehe sesatttttt. 




amalkan ye =D



akhir sekali.. aku nak share video bawah ni. aku tengok kat youtube.. hmm menag betul-betul merdu.lunak suara anak kecik ni menjadi imam... rasa sebak pon ade dengar...







p/s: salam ramadhan kalian...

9 si gojes suke membebel:

♥ suterakasih ♥ said... [Reply]

thanks for sharing this info..Subhanallah..

AiTotYati said... [Reply]

salam,

terima kasih atas perkongsian ini (^_^)

Ai jln2 jumpa pula blog awak. salam kenal

[[iidyLL_iceneSS]] said... [Reply]

ko m'igtkn ak dkt lecturer ak..
km pnh dpt tazkirah free dr die..
mula2 mls nk dgr,tp lm2 ht ttawan..
die pnh ckp,setiap ayt yg dbaca dlm solat,kt kne fhi mksdnyer..
setiap ayt itu,de terjemahannyer.
sperti kt mmnta n mmuji Allah SWT..

erm...ak pn sebak lar bell dgr bdk 2 baca..
sejuk perut mak die kn..

adrinaqamarina said... [Reply]

banyak rahsia ALLAH tu kan akak? urm, kalo sambil kte solat dan mengaji tu kalo kte paam maksudnye, ag la bertambah kusyuk kte tu.

kadang3 jeles pada orang arab.

Mr Noble said... [Reply]

bagus entry ni. terima kasih byk2 :D

Nudi said... [Reply]

Tu lah pasal,selama ni main baca je,tak tau apa-apa maksud.

Thanx 4 sharing

Anne Boleyn said... [Reply]

thanx for sharing..

salam ramadhan.. :)

y@n@ M!B said... [Reply]

aah la selama ni men baca je..janji selesai solat fardhu..erm..nice sharing..boleh diamalkan lepas ni =)

Sabrina 최수영 said... [Reply]

nak kongsi boleh??..=D..enrti sgt baguzz..=D

Related Posts with Thumbnails