Thursday, August 12, 2010

Ramadhan kembali lagi.. aku masih di sini, sekadar luahan rasa....a

www.tips-fb.com



Salam Readers,


hmm, kejap je dah masuk Ramadhan balik kan? cepat betul masa berlalu... dan seperti biasalah.. aku puasa dan beraya di India.. dah macam satu kebiasaan raya tanpa keluarga dan insan tersayang.. yang pasti puasa ku.. takde lah dapat bergotong royong masak dengan mama, gi cari juadah buka puasa kat pasar ramadhan.. ouh aku rindukan zaman tu... entah bila kali terakhir...aku pun dah lupa.


aku selalu idamkan kuih muih kat bazaar, aku nak minum air-air yang mesti ada kalau berbuka, air katira ayah aku, soya bean, tebu... ouh murtabak!! kebab!! dan tak yah lah nak cakap banyakkan. terliur je beb.



hmm yang pasti raya nanti.. aku masih sedang menhadapi exam. hmm, saat tu mungkin aku rindukan juadah raya mama dan mak (nenek) aku.. sama-sama masak, hidangkan makanan.. kemudian bermaaf-maafan.. melawat sanak saudara.. memang letihkan.. tapi seronok.. hmm, apa yang aku sedihkan.. sejak aku tak beraya di Malaysia.. ramai juga atok nenek sanak saudara yang telah kembali kerahmatullah... kali terakhir aku jumpa entah bila.. moge roh-roh mereka dicucuri rahmat...


kadang-kadang bila menerima sms mama, aku berdebar, siapa lagi yang aku hilang.. sebab mama jarang sekali sms.. mesti akan terus call..


pernah satu ketika, aku menerima berita kematian pak utehku waktu aku di dalam kereta bersama seorang pakcikku yang lain... masa tu, memang aku tersentap.. hah?? tak de dengar berita papepon. rupanya, mama memang sengaja merahsiakan dariku..  seingat aku, pak uteh dulu sihat walafiat je.. rupanya, bila ku tengok gambar terakhir pak uteh sebelum meninggal.. yaAllah.. tersentap hatiku. sedihnya.. kurus kering. amat berbeza dengan pak uteh yang dulu..


dan tiada lagi ikan segar, udang segar yang pak uteh tangkap sendiri di lautan sebagai santapan kami bila ke rumahnya.. ingat lagi.sebelum aku ke India, pak uteh tangkap udang besar-besar.. padahal dia tahu aku allergic..


pak uteh kata, makan tan... bukan selalu.. kat india tak de nanti..


sebak pula..


tak sempat aku ungkapkan kata-kata maaf buat kali terakhir.. pak uteh pergi disebabkan kanser perut.. memang kejap je semua tu terjadi...



dan kuingat lagi bila mama bagitahu, nenek sedara ku meninggal.. nek leka yang dah kuanggap macam nenek sendiri sebab mukanya yang tak tumpah dari muka arwah nenekku.. hmm kuingat kata-katanya,

nanti buatkan gigi palsu nenek tau.. sambil tersenyum...


sebak lagi..


masih kuingat bila mama bagitahu, atuk Ansar meninggal gara-gara denggi tak lama saja hari tu.. hmm juga mengundang kesedihan ku.. hmm, ajal maut Allah tentukan.. tapi bukankah lebih bermakna kalau kita di sisi...



dan bilangan itu kian meningkat.. ada je panggilan atau sms dari mama yang buat aku berdebar-debar.. harapnya tiada lagi...cukuplah dulu...



sebab itu aku nekad, tak mahu lagi berjauhan... sebab mama selalu cakap, mama dengan ayah bukan muda lagi macam dulu... hmm aku paham.. aku nak berada di sisi mereka selagi mereka ada.. mahu berbakti dengan mama dan ayah.. bersama mereka selagi ada waktu..



maka,



dengan penuh harapan aku kuatkan hati aku..



kali terakhir tan puasa dan raya di india.. nikmati sepenuhnya tan.


ouh hati tabahlah..



sudahlah. makin cerita makin bergenang.


syahdu bila tengok status orang balik kampung, terawih, juadah.. memang lainkan.. bak kata kawanku.. nama pun kehidupan merantau..mana nak samakan..



moga ramadhan kali ni lebih bermakna dan penuh berkat..


dikesempatan itu, kuhulurkan jari memohon sejuta mungkin zillion kemaafan andai apa kututurkan apa kutulis sama ada sengaja atau tidak mengguris hati kalian.. salam sayang,



p/s: zaman kanak-kanak paling kurindui...

13 si gojes suke membebel:

alinac lover said... [Reply]

haaa...skali org pon sebak maaa..

kamu berbuka nnti makan apa??

Sumijelly said... [Reply]

Selamat berpuas.a..
zaman kanak-kanak la best...sbb tak perlu pikir apa nak masak, apa menu...sbb tahu2 dah siap makanan atas meja..hik3

Sumijelly.com

zella y said... [Reply]

salam ramadhan...
semoga kita dpt keberkatan dlm bln yg mulia ni...

adrinaqamarina said... [Reply]

sis intan,we'r in da same boat. hehe. tengah exam ag pulak. kuatkan ati akak!

Hazzy Ishak said... [Reply]

sedihnya, harap2 bersabar lah ye.

zek said... [Reply]

hope u success in your study. n blk ke m'sia berbakti kpd anak bangsa. jgn lah jadi mcm stgh doc gigi di hospital kerajaan. melayan patient cam sampah. sekadar renungan.
selamat berpuasa.

y@n@ M!B said... [Reply]

erm mmg ssh kn jd ank perantauan..xpenah ada pengalaman mcm u lg..tp sy yakin mesti famili u pray for the best for u...=)

slmt berpose~ ^_^

[[iidyLL_iceneSS]] said... [Reply]

sbr la dear....
ak pn rs khlgn gak...
yg t'akhir kn..
t dh blk m'sia,ko beraya n bpuasa lar puas2.....
senyummmmmmmmmmmmmmmm

pstt...jgn senyum sorg2...org kt gl t..:P...gl nk exam ooo...huhuhuhu

Anonymous said... [Reply]

Good dispatch and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Thank you as your information.

fikaryna said... [Reply]

sabar banyak2 yer intan..kak ryna tau intan kuat dan tabah kan..intan g sana nak menuntut ilmu..balik jadi org yg berjaya..

anggap apa yg berlaku cabaran yg makin matangkan intan..

balik msia..makan puas2..dah x lama kan..

moga berpuasa di sana akan selalu dipermudahkan..

IntanBerlian said... [Reply]

alinac~ huhu buka ape yang ade.hee bazar takde..masaklah.hehe..


sumijelly~ heee betol2..bestnye. bgn tido je tggl buka..heee


zella~ salam ramadhan dear...amin

adrinaqamarina~ huhu sama lah kite dear...


hazzy~ tq dear...


zek~ insyaAllah will try my best =D

y@n@m!b~ huhu.. pengalaman yang cukup bermakna..selamat bpose tau.


iidyll~ dear.. tq alot!


kak ryna~ tq kak... syg akak!!

ciK LyndaWawa igUana said... [Reply]

selamat berpuasa...=)

lotikus disarimankan said... [Reply]

hidup di perantauan memang betul2 adventure kan...

Related Posts with Thumbnails