Tuesday, April 06, 2010

Gambar gigi yang aku cabut.

www.tips-fb.com

salam rindu.

huhu lamanya aku tak berblogging..entah berapa hari aku pun tak tahu.. 
aku rindu nak blogwalking.nak jalan-jalan blog kamu semua.

ni semua sebab firewall kat hostel ni,entahlah kawan aku kata sebab masalah server ke ape tah.. 
korang rindu aku ke?  

macam tak je T_T

aku dah habis posting di oral surgery.so for the last time untuk kali ini aku kongsi kisah aku mencabut gigi lagi ye.. sudi ke nak dengar kisah aku ni. tak sudi.takpe aku bebel sorang-sorang. *sobsob*


hm aku dah habis kuota.huhu suka sangat.. dah selesai dah kuota surgery.. tinggal siapkan untuk yang lain pula.. 


hari terakhir, kes terakhir..aku saja mencabar diri aku untuk buat kes grossly destructed tooth. grossly destructed ni maksudnya gigi tu caries dia dah teruk sangat.. dan crown (bahagian atas gigi) dah almost musnah.. tinggal sisa-sisa je.. gigi kali ni gigi 47 ( right lower second permanent molar atau gigi geraham kedua belah bawah kanan)..


so gigi tersebut dah tak berapa kuat bahagian crown tu.. tapi gigi tu sangat-sangat firm..


aku minta juga bantuan senior sebagai peneman di sebelah.. ini kes kedua aku kalau grossly destructed ni. first case senang juga..tak susah mana.. 


lepas aku bagi injection local anesthetic ( LA) inferior alveolar nerve block, aku elevate mucoperiosteum (gusi sekeliling gigi). kalau kes sebegini kena elevate fully.. maksudnya..kena dalam-dalam sikit.. atau bahasa kasarnya. hmm camna mahu terangkan ya.. ok lebih kurang kita loosekan gusi sekeliling gigi tu.. dan koyakkan sedikit.. supaya boleh nampak bahagian root (akar gigi).. 


ini kerana, bahagian crown gigi tu kan dah rosak teruk dan tak kuat.. maka, kalau aku salah grip gigi tu boleh patah atau pecah bahagian crown tu..

so lepas aku dah elevate mucoperiosteum, aku cuba grip guna forcep.. dan bagi buccal traction.. sekali pecah pula crown tu.. errkk bunyi dia buat aku cuak betul..senior aku kata takpa2.. elevate lagi mucoperiosteum..


argh darah dah banyak betul.. aku cuba gak koyakkan sikit2 gusi tu. actually bukanlah koyakkan..just dalamkan lagi je.. so biar loose..


aku bagi support kan keliling gigi nak dicabut tu.. masukkan dalam-dalam forcep.. dan bagi buccal traction dan lingual traction.. errrkk. susah juga. firm betul..


bila dah tercabut.. lecturer aku kata, kena suture sebab besar socket gigi tu dan banyak darah.. 


aku memberanikan diri nak suture.huhu.. first time ni..


sebelum tu kena crash dulu any sharp bone guna bone ronger.. sebab nanti akan interfere the wound healing.. aku tak expert sangat suturing ni.. tapi lega sebab dah pernah buat dan tahu the right way to do suturing =D


bukan senang rupanya nak menjahit gusi di dalam ruang mulut yang sempit serta dipenuhi darah.. dengan pelbagai soft tissue disekelilingnya.. memang mencabar.. kena berhati-hati tak lukakan bahagian dalam pipi serta lidah.. 


ada satu lagi kes, hmm ni ada gambarnya..
aku ambil gambar sebab bila aku diagnosed pakcik tu, aku jumpa white lesion which is can not be removed by scrapping.. 


ini ada kemungkinan besar ialah LEUKOPLAKIA..
kat india ada banyak penyakit ni.. penyakit ni sangat berbahaya sebab ia adalah PRECANCEROUS LESION..  dan kalau tak treat boleh menyebabkan kanser nanti..


salah satu faktor yang boleh induce LEUKOPLAKIA ialah smoking.. so kurang-kurangkan lah merokok ye.. =D lagi bagus kalau boleh berhenti.. banyak keburukan..tak jumpa pun kebaikkan nya merokok ni kan.




nampak tak white lesion kat tepi tu.
yang tu dah cuba scrapped tapi tak boleh.


ini dia mulut pakcik tu. hah gigi yang ada hijau-hijau
tulah yang aku cabut.. aku tertanya-tanya
pe ke benda hijau tu.



ini lah rupa yang aku selalu tengok.huhu.
amacam tabah tak aku.?



heh, itu dia gigi yang aku telah berjaya cabut.
memang gigi tu hitam.
pakcik ni ada habit mengunyah tobacco.


p/s: jagalah gigi anda XD

24 si gojes suke membebel:

myQza said... [Reply]

tabah giler weyy!!

aku yg tgk gambau pun dah x larat dah!

shiedahkamil said... [Reply]

amat tabah :)

len kli tulis la byk lg sal bnde2 cmni. suke bce..hehe

IntanBerlian said... [Reply]

sI tEDI~


huhu tabah sgtlah hai. hmm blum bau lagi ted. tapi seb baik aku tabah,huhu

IntanBerlian said... [Reply]

shiedahkamil~


hi adik.huhu.. check la entri lepas2 ade lah juga cite pasal2 ni.huhu.

Akmad Toshiro said... [Reply]

erkkk...selalu aku jer yang kena cabut gigi, nie plak perasaan dentist...huhuhu..sukar2..sila belajar bersungguh2...hehe

nabilpotter said... [Reply]

kadang2 tu geli jugak ek tgk?

ak xsuka sgt2 cabut gigi..

time nak buat braces tahun lepas,sebatang gigi cabut, seminggu deman..

dah la kena cabut 4 batang...aduh..sgt2 tak suka ok...huhuh..

xtahan bau ubt time cucuk tue..uweek!!

♥♥ eija ♥♥ said... [Reply]

uhhhh
adik....
macam mane adik keje nanti..
akak harap adik tabah selalu...

zella y said... [Reply]

oooo...ada mslah firewall rupenyer....igt kan bz sgt smpai xupdate...hehehhe

ngeri tgk gigi pak cik ni...

uish...boleh dpt kanser ye??....

Aus MeLankoLik said... [Reply]

bella , isk2..
kau2..aku dah x selera nak makan ni .

Wan Perlis said... [Reply]

gigi jugak adalah aset penting

Farazila said... [Reply]

mak aihhh..biar betul nie?

itammnyeeee....

CITY® said... [Reply]

salam bella,
ewwwwwwwwwwwwwwwwww
sanggup ya, kalau akak dah termun.. jerk. sabo2 kan jadi doktor ni
ish ish ish...
respek wooo..

dr bella,
nak scalling gigi akak plss
lalalala..

akak suka g cuci gg
lepas cuci kat klinik'
rasa cam ringan jer
bersih!!

miss lolly a.k.a luvfareda said... [Reply]

buwerkkkkkkkkkkkkkkkkkkk :P

IntanBerlian said... [Reply]

akey87~

selalu dentist simpan dalam hati je.lol. maceh.cuba stdy rajin2.huhu

IntanBerlian said... [Reply]

nabil~


huhu, kau dah takde ruang dlm mulut tu yang kene cabut..huhu.

erkks. memanglah geli.tapi tu lah tugas aku.lol.

IntanBerlian said... [Reply]

kak eja~


Huhu..ye kak.dah keje.. uhu mestilah akan menjadi tabah.hehe.tapi orang msia pndai kot jage gigi.

IntanBerlian said... [Reply]

zella~

Huhu ye kalau nak di treat. hmm bz juga sebenarnya zella.

IntanBerlian said... [Reply]

Aus Melankolik~


ala aus, baru sikit tu.hhuhu.tak bau lagi.

IntanBerlian said... [Reply]

wan perlis~


sangat2 penting.huhu

IntanBerlian said... [Reply]

Farazila~


huhu tu tak teruk sangat sis..ade yang lagi teruk dari tu.

IntanBerlian said... [Reply]

miss lolly~


=P

IntanBerlian said... [Reply]

kak blue~


huhu boleh2..scaling boleh je kak. xde hal ni.haha.. ceh macam bagus je. hmm nanti kalau dah praktis kat msia.leh ctc akak la.hehe

abigemok said... [Reply]

wah, buruknya gigi pakcik tu! huhu

IntanBerlian said... [Reply]

haha banyangkanlah inilah yang aku kene ngadap hari2 ok.

Related Posts with Thumbnails