Friday, January 22, 2010

TIPS for LONG DISTANCE RELATIONSHIP... (^,^)

www.tips-fb.com

ehem memandangkan aku ni tengah bercintan jarak jauh yang tersangat jauh melintasi lautan India.. maka dengan itu aku pon nak share sebarang dua tips-tips yang sangat berguna kalo korang semua bercintan long distance macam aku.. aku bukan nak bangga atau kerek semacam..tapi Alhamdulillah setakat ni aku dah kenal BAM2 dan berkawan dengan dia almost 5 tahun lebih dari tahun 2004 sampai sekarang...





1 ) JAGA DIRI SENDIRI
- BAM2 selalu pesan kat aku, tak payah nak jaga pasangan masing-masing.sendiri mesti tahu jaga diri.. contohnya,selagi aku pandai jaga diri aku tak akan curang,  tak akan flirt dengan jantan lain, maka tak ada masalah orang ketiga..mcm tu gak dengan BAM2.. bila aku pandai jaga diri aku, maka tak ada gak masalah aku tak setia dan curang.. so jaga lah diri korang sendiri..


2) PERCAYA SATU SAMA LAIN *lame lah sangat kan*
- yelah dah nama pon duk jauh2.. kita tak tahu ape dia buat dekat sana,kadang-kadang dalam pale hotak aku ni,macam-macam aku pikir,apa dia buat dekat sana.. sibukkah? sampai tak boleh nak msg aku..call aku.. tapi itulah percaya satu sama lain itu IS A MUST!!


3) SETIA * da semestinya*
- jangan plak bila dah jauh-jauh ni nak cari sparepart plak.. janganlah flirt dengan pom len or laki len. tahlah bagi aku kan,aku tak percaya yang ada nye BEST FRIEND term btween laki dengan pompuan.. sebab kalo tak dua-dua yang suka mesti salah satu akan simpan perasaan..hmm mybe ada lah satu dua bestfren laki pom ni.. tapi m not into it.. aku dah pernah ada pengalaman.. baik aku mahupon BAM2..


4) DIA TAK SUKA KO JANGAN BUAT n GIVE AND TAKE
- senang je,ape dia tak suka ko janganlah buat.. kadang-kadang bila aku ada amik gmbar berdua dengan kawan laki aku, nanti BAM2 tanya," kalo i amik gambar berdua dengan pompuan lain or kawan i u bagi tak?" hmm aku pikir2 aku tak suke.jeles aku kuat.. so aku tak suke dia buat..aku pon jangan buat..


5) SIAP SEDIA KORBAN WANG RINGGIT DAN MASA
- macam aku ni kan jauh..so memanglah tak macam pasangan kat msia tu,boleh plak call free,msg free.. mane ade weh.. so berkorban apa sahaja lah.. kalo tak nak menanggung rindu.huhu.. masa plak, selalu BAM2 yang lebih korban dari aku sebab msia ni lewat 2jam setengah dari India..so kdg2 aku msg dia malam,dia dah terpisat-pisat menahan ngantuk..kalo pagi plak..sah-sah aku tak bangun lagi... then BAM2 pon banyak berabes duit kalo aku balik Msia.. duit minyak,tol,makan etc etc.. lagi-lagi dapat awek yang ngidam macam-macam bila balik msia..pelahap kan aku? nak naik turun kl-melaka lagi.hehe..thx BAM2, i lap u..


6) IMAGINASI YANG TINGGI n CEPAT TANGKAP
-hah imaginasi plak cmni, dah jauh-jauh ni kan, cakap pon dekat phone je.. kadang-kadang aku tengah majuk ni... diam je.nangis pon tak kuar bunyi dah.. so BAM2 yang sangat perihatin dan memahami lagi daya imaginasi yang tinggi tahu je bile mood aku tengah tak elok,sedih etc.. jangan LAMPI gile bile orang tu tengah emo ko bakar kan lagi api kemarahan dia..ngtlah..dah jauh2 ni, kene TOLAK ANSUR banyak sangat.. yelah kalo depan mata ko tahu dia happy ke sedih ke marah ke.. ni bile jauh kitalah kene pndai-pandai pikir..


7) SALING MEMAHAMI
- kenelah saling memahami,kadang-kadang partner kita buzy kan.. tah-tah dia pon tak makan lagi, tido ke.. macam aku ni..kadang-kadang nak majuk je tak tentu pasal,padahal BAM2 sangat penat,buzy..dah lah masa beza 2jam setengah..k2..jangan ikut mcm aku..


8) SENTIASA BERTANYA KHABAR n BERHUBUNG
-maksud sentiasa bertanya khabar ni,dalam sehari tu atleast 1 msg ataupon call sekali.. kalo bukan ko, dia lah.. sebabnya itulah pendekay jarak jauh hubungan korang ni.. kita pon nak partner kita buat cmtu.seolah-olah dia care..memag care pon kan.. kalo ada YM lagi senang ek..leh webcam..aku takde.


9) DONT FLIRT AROUND
-Apa korang paham tentang flirt?? bagi aku kalo flirt tu maksudnye..msg setiap saat.. gunakan term-term yang diragui..like syg,dear..honey etc etc.. mengambil berat berlebihan sampai tak terambil.. dah sampai kejut-kejutkan tidur tu over sangatlah.. kalo bagi hadiah,bunge,coklat tak pasal2 lagi terover tu.. stick pada yang satu..sekarang Allah bayar cash..ko buat mcm tu kat orang..tak lama lagi ko yang terkena..ngat tu..


10) BERDOA
- kita rancang tapi yang tentukan tetap Allah yang satu.. doa jangan lupa.DIA MAHA MENDENGAR dan MAHA PEMURAH..aku kadang-kadang nak je tahu masa depan aku terus takde da buang2 masa bercinta,last-last tunang dengan orang len,kawen dengan orang len.. nauzubillah.. aku tetap nak kan BAM2 sorang je..sebab tu aku tak putus-putus doa moga Allah tetapkan RAJA kat hati aku.. dan moga BAM2 yang bakal membimbing dan menjaga aku kelak.. serta bakal menerima aku dari ayah ku.. amin~


p/s: ada sape-sape yang ada tips yng lagi best nak share dengan aku..? sila2..

16 si gojes suke membebel:

shahrinabd said... [Reply]

tips ni sesuai utk yg dh kawen jugak..

Zuwairi said... [Reply]

hohohohho;)

gud tips;)

Nikel Khor said... [Reply]

yaya...i thk is all tat edy..

from Nikel Khor

cik nurulain said... [Reply]

dulu my ex blaja swk, i blaja jhr. susah. bila jauh cenderung utk cari yg depan mata. lepas tu dia keje kl, i still blaja jhr. again, dia cari yg dpn mata n masa tu lah kantoi segala tembelang dia. penat i setia. mampos lah sama laki tu.

skang bf i keje batu pahat, i balaj batu pht. :) tp still susa nk jmpe gak. dia bz kerja, i bz sbb final year. isk isk. nway, tips yg u bg sume i buat dulu. tp belah i je lah kut. belah jantan tu mmg tak lah....

FaTiN said... [Reply]

tips baik punya, boleh apply bila ada bf ni=p

akak, saya pun amek dentistry jugak. dan bakal ke India kalau ada rezeki(:

bila free2 datang la lawat blog saya ek.hihi

^^

IntanBerlian said... [Reply]

shahrinabd~
huhu,org dah kawen tips dia mesti lagi bykkan..

zuewairy~
huhu sile amalkan yang mane bgune=P

nikel khor~
hish banyak lagi kot tuh.

IntanBerlian said... [Reply]

CN~
hmm kalo sebelah pihak je yang follow.baik xpayahlah.. aku de kwn yang mcm tu bg reason longdistance then clash.kesian member aku. aku cakap.klo cm2lah kan,baik ko cari laki len.ni baru jauh dah crik len.kalo da kwen cmne?

IntanBerlian said... [Reply]

fatin~
thx sudi dtg.india-bound student wannabe gak ke.huhu.. all da best dik. klo de bf payah lor.. long distance..nk sesuaikn diri bkn sng.huhu.but it is possible je.

Ahn said... [Reply]

lame da xg page kau kn.kau ni bgs la tan,owez come up with good story.
and not 4get to wish u all the best with ur journey with him.
tu la,aku yg singel ni pn kdg2 terasa gk cmne la nk jage hati partner.aku single since 2006,rsnye if ade partner skng ni,rs mcm kekok pn ade gk.talking about bestfriend, yah some people need that one.mcm aku,mule2 aku xsuke pn ade bestfriend pmpuan,sbb takut mmber ckp tu gf.sbb mse high school pnh kne.ehe.
but now, aku sndri ade bestfriend pmpuan.erm,mmg aku suka dia.dia pn suka aku.tp tu la,just "suka".tak lbh dri tu.

IntanBerlian said... [Reply]

k.i.w.i~
huhu.yep ramai besfren yang end up jadi gf-bf n xkurang yang diambang perkahwinan.tu namenye jodoh.yela bygkn la kalo besfren kite yg memahami segale2nye.dia tmpt kte share evrything suke dan duke.tau ape kite xsuke dan suke.mane lame2 xjatuh cinta kan.huhu..

ko pon lame xjengok page aku.bz ke.huhu.ala aku merapu je tah hape2.

Ahn said... [Reply]

another exp, sometime pep shud put limits. mcm,klo da nme abg angkt ke adik angkt ke akak angkt, that just enaf.xbole lbh2.so perasaan suke tu still ade but xlbh.u know rite.ehe
slmt maju jaya la tan.(moto skola rendah aku)

..2maB said... [Reply]

huhu.. i'm proud of you.. yg penting understand each other.. jadi lah org yg sgt memahami.. itu lah kata2 bakal mak mertua aku.. haha..

IntanBerlian said... [Reply]

k.i.w.i~
huhu bak kate mak akukan,angakat2 ni besenye ade yang terangkat.cth paling dekat mak ayah aku dulu cmtula..adik angkat-abg angkat..kalo dah same2 care cmtu lah.jarang sgt kalo ade yang leh put limit tu ahn.. leh kire dengan jari.huhu,well ko pon selamat maju jaya.hehe..

IntanBerlian said... [Reply]

2maB~
huhu ade gak si BAM2 ni komen ek.haha.. perasannye mak mertua awk.

iidyll iceness said... [Reply]

ak xrasa nk tmbh pe2...evritin its perfect...
nk tmbh jgn cemburu buta...hahahaha
sm ar cm ak n dz wat...
tp seyes ar,pling pnting kpercayaan~~~~

Anonymous said... [Reply]

jauh wujudkan RINDU :)

Related Posts with Thumbnails