Wednesday, January 13, 2010

Dialah heroku...

www.tips-fb.com

semalam.. aku rasa teramat kagum dengan hero kesayangan aku.dulu aku memang tahu hero aku ni minat betol dengan kerja-kerja kebun.. tapi aku tak sangka lah sebanyak itu..

so semalam aku,bam2,sheela dan ayah pergi round-round kebun ayah.. rupe-rupenye total dah de 7 kebun bertotalkan 40 ekar..aku memang kagum gile-gile dengan ayah aku. huhu.. siap ada anjing yang tolong jagakan lak tu..dengan mat-mat indon yang sangat-sangat rajin..ayah ada tanam timun,limau kasturi, kacang panjang, bendi, pisang, keledek, kelapa sawit dan aku tak ingat lagi yang lain-lain.huhu..

dulu aku ingat lagi ma pernah cerita,ayah dengan ma hidup susah.. ayah masa tu hanya seorang pembantu makmal,ma plak baru saja start keja sebagai cikgu.. ayah pernah pergi keja yang jauhnya sejam lebih dengan hanya naik motor buruk.. dah lah tiup motor bocor.. ayah bawa je slow.lanyak sampai dekat sebulan labih sebab kekurangan duit masa tu.. aku kecik lagi.. belum tahu pe itu erti kesusahan,yang aku tahu nak itu ini tanpa amik tahu kesusahan itu..

ma pernah kata, ayah balik kerja bawa mi goreng buat makan dengan nasi sebagai lauk.. ma pon pelik nape hampir setiap hari makan berlaukkan mi goreng.. satu hari ma terjumpa slip gaji ayah..ma kata hanya tinggal RM80 lebih je.. lepas tolak hutang bank.. ma tanya ayah nape ada hutang dengan bank.. ayah pon bagitau ma.. dulu masa nak kawen dengan ma ayah tak cukup duit... buat pinjaman... menangis mama.. ayah sikit pon tak bagitahu ma kesesusahan ayah..

ayah memang macam tu..even sekarang pon kalo ayah dapat duit ayah terus bagi dekat ma.. ayah yang suruh ma uruskan duit tu..buat bayar bil..kereta..rumah.. duit gaji mama sikit pon ayah tak tanya.. 

then ayah bersara awal.. ayah suka berkebun..ayah mula berjinak-jinak dengan perniagaan.ayah pernah jual air kat pasar ramadhan, jual ayam, jual sayur-sayuran..jual barang-barang karftangan.. tapi ma kata ayah tak boleh berniaga..xkan kaya-kaya.huhu..ayah ni hati budi dia terlalu baik.. kalo orang beli air..ayah mesti bagi free satu..kalo orang beli barang..org belum tawar harga ayah dah turunkan harga..huhu...

ayah memang sangat-sangat kuat berkerja.. ayah minat berkebun..sekarang ayah sangat hebat bab-bab berkebun.. ayah pernah menang pertandingan KACANG PANJANG.. ayah dapat first peringkat kebangsaan.. ayah dapat bantuan ataupon insentif dari kementerian pertanian..

ayah sekarang bukan setakat ada kebun yang besar.. tapi ayah buka bisnes baja dengan kawan ayah.. aku doakan ayah berjaya...dan sentiasa dirahmati dan diberkati Allah...

aku sayang ayah... ayah terlalu baik.. aku nak cari bakal suami aku macam ayah.. doakan bakal suami aku sebaik dan sesuci hati budi ayah.. sebab aku tahu bakal suami aku pon begitu..huhu..kan bam2??

p/s: xdapat plak aku nak msukkan gambar-gambar kebun ayah.later.

9 si gojes suke membebel:

ASaDa RyutaRo said... [Reply]

wo0oa... memang hero la ur dad..
kirim salam kat ayah ea.. hehe :P

bellar0ssa said... [Reply]

hhahaha.no probs.meh daku jawabkan ek.

Teru teru bōzu(てるてる坊主) said... [Reply]

Pertanian adalah perniagaan......salah satu contoh yang terbaik.....lpas ni kalau nak mintak nasihat kat ayah awak boleh la....pasal pertanian...ok?

deusXmachina® said... [Reply]

Good luck for ur dad's business=)

erk888.blogspot.com
dizisgude.blogspot.com

norina hakimi said... [Reply]

terharu baca kisah ayah intan.bagi nina,ayah intan seorang yg hebat:)

bellar0ssa said... [Reply]

teru-terubozu~
huhu boleh saje..dialu-alukan teru2.

bellar0ssa said... [Reply]

deusXmachina~
thx alot yeah=D

bellar0ssa said... [Reply]

NINA~
thx nina.huhu...

eza2odette said... [Reply]

baeknye!awk ade baekk cm di atak?huu-- mesti ayah awk sgt penyabar, sbb kalau tak sbar tak pasal2 habis ulat seluruh pelusuk dunia ni pupus. ek?hehe

Related Posts with Thumbnails